fredag 3 november 2017

"Be amazed", mixed media canvas - step-by-step for Mixed Up Magazine

Hej!

Translation in right sidebar.

Det här är min canvas som tidigare har publicerats i Mixed-Up Magazine.


Här beskriver jag stegvis hur jag har gått tillväga när jag gjorde denna lilla canvas.


Jag arbetar på en Mixed Media canvas. Skillnaden mot en vanlig canvas är att denna är hård överallt och alltså inte mjuk i mitten. Mycket praktiskt!
Pappret som jag börjar att grunda med är vanligt hushållspapper som jag har använt när jag gjorde ett försök att rosta metall med vinäger. Pappret fick så fin färg och fina mönster att jag sparade det. Jag limmar det på plats med gel medium.


En virkad duk (som redan är färgad efter ett annat projekt där den inte kom till användning), sugrör och nät av olika sort limmas fast för att skapa intresse och struktur i bakgrunden.


Allt får ett lager med gesso, och sedan sätter jag fast metallbitar, säkerhetsnålar och art stones.
Sätter även dit en rund metallbit från toppen av en champagneflaska. Allt limmas med gel medium.


Allt målas åter igen in med gesso och några pappersrosor sätts på plats. Jag försöker att spara några fläckar här och var av bakgrundspappret. 


Sedan börjar jag leka med färger i olika lager och omgångar, och med rust paste. Jag väljer också ut  metallbitar som jag målar med rust paste på sidan om.


Allt limmas på plats och jag ger rosorna lite turkos färg också.


De små metallbitarna målar jag med rust paste på plats där de sitter.
Avslutningsvis limmar jag dit micro beads på utvalda ställen.


Allra sist sätter jag dit citatet efter att ha färgat in även denna lilla pappersremsa i 
samma toner som resten.





Här är det färdiga resultatet.


Produktlista:
Sugrör i papper (Clas Ohlson)
Gesso (Talens)
Gel medium (Liquitex)
Metallbitar "Vintage trinkets" (Prima/Finnabair)
Art stones (Prima/Finnabair)
Distress spray, "Cracked pistachio" (Ranger)
Dylusions spray, "White linen", "Calypso teal" (Ranger)
Distress ink, "Walnut stain" "Rusty hinge" (Ranger)
Rust paste (Prima/Finnabair)
Micro beads, "Copper" (Creative expressions)
Citat, "Small talk" (Tim Holtz)
Övriga metalldekorationer, nät, virkad duk, säkerhetsnålar och pappersrosor
är tagna ur mina gömmor, okända märken.

Tack för besöket!

Melina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar